Foto:

Terje Brenden satt fast i brukollapsen:

Tretten ulykken: - Trodde jeg skulle dø!

Statens Vegvesen har nå bestemt å stenge 14 fagverksbruer i tre. For lastebilsjåfør Terje Brenden ble det en time med kamp om liv og død under dramaet som utspilte seg da bruen gikk i vannet.

Publisert Sist oppdatert

I påvente om å finne åresaken til brukollapsen på fylkesvei 254 ved Tretten på Innlandet blir 14 bruer med samme konstruksjon og materiale nå stengt.

Årsaken til at Tretten bru mandag morgen kollapset over Gudbrandsdalslågen er fortsatt ikke kjent.

– Etter å ha vurdert situasjonen i dag, har vi kommet til at vi må stenge 14 tilsvarende fagverksbruer inntil til vi vet mer om årsaken, sier veidirektør Ingrid Dahl Hovland.

– Det viktigste nå er å ta vare på sikkerheten. Det skal være trygt å ferdes på norske veier, sier Nygård samferdelsminster Jon-Ivar Nygård (Ap).

Heldigvis gikk ingen liv tapt utenom materielle skader denne ganger. Lastebilsjåfør Terje Brenden fra transportfirma Sigrud og Ola Grimstad AS er sterkt preget av hendelsen, selv om han kom seg ut av situasjonen uten fysiske skader.

Opplevelsene under Tretten ulykken

– Jeg var midt på brua, da jeg merket noe på bilen. Nesten som om den hadde punktert. Så begynte asfalten å bølge opp og ned foran meg – nesten som du ser et jordskjelv. Plutselig ble det så bratt at jeg kom ikke lenger, sier Brenden til Lastebileier-forbunds nettavis Lastebil.no.

Deretter ble Brenden sittende fast i lastebilen i det som var restene av Tretten bru. Han besluttet straks å bli sittende stille i førerhytta.

– Jeg var sikker på at det var slutt, men var spent på om redningsmannskapene ville komme fram i tide. Jeg hadde hele tida kontakt med firmaet og innsatslederen på telefon. Jeg kjente flere smårykk i bilen. Innsatslederen mente det var på grunn av at det rant masse vann i Lågen. Han fortalte også at de hadde folk på plass hvis noe skjedde, forteller Brenden.

Det var en heroisk innsats av Luftambulansen som til slutt fikk Brenden ut av bilen.

– Det var trangt og vanskelig å få på seg redningsselen, komme seg ut gjennom døra og ta rundt redningsmannen. Selv om jeg var glad, var det nokså utrivelig å henge under helikopteret. Det ble en kort tur før jeg ble sluppet ned på bakken og var reddet, forteller en lettet Brenden.

– Hva tenker du nå? Spør lastebil.no

– Jeg hadde flaks – selv om jeg var uheldig. Tenk om jeg hadde kommet noen sekunder før. Da ville bilen falt ned på den andre side. Eller litt senere. Da kunne bilen kunne blitt tatt av elva. Jeg trodde jeg skulle dø, men min tid var ikke kommet, sier Brenden og legger til at han nå har fortalt sin historie.

– Jeg ønsker ikke si noe mer om den verste arbeidsdagen i livet mitt, understreker han.

– Men skal du kjøre lastebil igjen?

– Det er helt klart målet, svarer Brenden.

Bare flaks at det ikke gikk galt

Arvid Grimstad er daglig leder i bedriften som hadde en av sine sjåfører på feil sted og på feil tidspunkt. Selv om utfallet kunne blitt så veldig mye værre.

– Han har fått helsehjelp på ulykkesstedet og støtte fra Norges Lastebileier-Forbund. Terje kom fra ulykken uten å ha blitt fysisk skadet. Det er også bra at ingen andre ble ødelagt eller drept. Det var skolestart i dag. Det kunne vært folk i gangvegen. Og det var flask at ingen biler var på E6 under bra da den raste sammen, sier daglig leder, Arvid Grimstad til lastebil.no.

– Det er merkelig, men i dag tenker jeg mest på at det gikk så bra som det gjorde. Vi er opptatt av det menneskelige. Andre får finne ut hva som har skjedd og hva som må gjøres for å unngå slike uhell i framtida, sier Arvid Grimstad, som ber om at bedriften får ro.