IKKE TESLA: Solgte flest biler

Warren-"backet" selskap knuser Musk:

Dette merket troner over Tesla

BYD, et kinesisk firma støttet av selveste Warren Buffet, knuste Teslas salg i årets første seks måneder. Musk lo av konkurenten i 2011. Nå ler han ikke lengre...

Publisert Sist oppdatert

Den mest solgte elektriske bilen er nå kinesisk. Firmaet BYD, som er støttet av en av verdens rikest menn Warren Buffett har forbigått Tesla etter å ha solgt flere elbiler i første halvår i år, enn en av de andre "verdens rikeste mennene" Elon Musks selskap.

TESLA RAMMET AV COVID

BYD, som støttes av Mr Buffetts selskap Berkshire Hathaway, tredoblet produksjonen av elektriske biler på bare ett år. Hele 641.000 biler ble levert de første seks månedene av 2022, nesten 100.000 flere enn Musks selskap. Tesla leverte derimot 565.000 leveranser mellom januar og juni, en gevinst året før, men under prognosene som var forventet. Bankanalytikere hadde spådd at Tesla ville levere 96.000 flere biler i andre kvartal.

Shenzhen-baserte BYD produserer en rekke elektriske biler, inkludert biler, busser og store godsbiler. Det selger hovedsakelig busser i Storbritannia og leverte sin 1000 elektriske offentlige servicebiler i samarbeid med den skotske busbyggeren Alexander Dennis.

Elon Musks selskap mistet plassen som den største EV-produsenten i verden etter å ha blitt stoppet av en Covid-nedleggelse på shanghaifabrikken. Samlebåndsarbeidere ble tvunget til å sove på butikkgulvet i stedet for å bli låst inn i hjemmene sine som en del av et forgjeves forsøk på å holde produksjonstallene oppe. Tesla leverte 255.000 biler mellom april og juni, ned fra de 310.000 som ble sendt de første tre månedene av 2022.

ELON MUSK OG TESLA MISTER TERRENG: Buffet og Kina utkonkurrerte gründeren.

LER IKKE AV BUFFET LENGRE

Musk lo av BYD og Mr Buffett tilbake i 2011 da Berkshire Hathaway først investerte i det kinesiske selskapet. - Jeg tror ikke de har et flott produkt. Jeg synes ikke det er spesielt attraktivt, teknologien er ikke veldig sterk, sa Musk den gangen.

BYDs sjokkhopp i produksjonen fremhever Kinas økende industrielle makt i den strategisk viktige elbilsektoren. Det internasjonale energibyrået, som utarbeider tall for produksjon av elbiler, sier at den globale veksten i elbilsalget i fjor hovedsakelig var drevet av Kina. «Flere biler ble solgt i Kina i 2021 (3,3 m) enn i hele verden i 2020, la byrået til. Europa sto for rundt 630.000 salg. BYD har også overtatt LG, det sørkoreanske industrikonglomeratet, som verdens største produsent av batterier til elbiler, ifølge Financial Times.

Den kinesiske bilprodusentens Hong Kong-omsatte aksjer har vokst 35pc det siste året, nærmer seg en markedsverdi på 1 billion yuan (£ 123bn). Teslas sahre-pris er ned rundt 35pc så langt i år, selv om den har en markedsverdi på $ 706bn (£ 586bn). Andre steder viste nye data i går at det var den verste juni for nybilsalget i Storbritannia på 26 år, da fortsatte problemer med databrikkeforsyning holdt produksjonen tilbake. Bilsalget falt 24 prosent til 140.958, ned fra 186.128 året før, viser tall fra Society of Motor Manufacturers and Traders.

.

Elbiler vokste med 16 stk og sto for en av seks solgte biler. Den bestselgende elbilen i forrige måned var Tesla Model Y, som solgte 4.194, slått bare av Vauxhall Corsa, som også er årets mest populære bil så langt.

Mike Hawes, SMMT-sjef, sa: "Halvledermangelen kveler det nye bilmarkedet enda mer enn fjorårets nedstengning.

– Etterspørselen etter elbiler er fortsatt det eneste lyspunktet, ettersom flere elbiler enn noen gang tar til veien, men selv om denne veksten er velkommen, er det ennå ikke nok til å kompensere for svake samlede volumer. Lavt salg, sammen med dårlige utsikter for bilkjøpernes økonomi, vil sannsynligvis gjøre dyster lesning for bilprodusenter og forhandlere, sier Jamie Hamilton, bilpartner og leder for elbiler i Deloitte, til THE TELEGRAPH.

– Med forbrukernes tillit til et all-time low, reallønninger i nedgang og rekordpriser på pumpene, samler de økonomiske motvindene seg.

Som et resultat vil det være en viss nervøsitet rundt markedet i 2023, sier han. Dieselbiler opplevde den bratteste salgsnedgangen i juni, og falt med nesten halvparten til bare 8.003 salg.