Tesla i hardt vær: Ny granskning etter alvorlige ulykker

Tesla granskes for selvkjørende teknologi etter alvorlige ulykker

NHTSA gransker Teslas Full Self-Driving-teknologi etter flere ulykker i situasjoner med lav sikt, der sikkerheten i Teslas kamera-baserte system trekkes i tvil

Publisert Sist oppdatert

Tesla er under granskning av det amerikanske trafikktilsynet NHTSA (National Highway Traffic Safety Administration) etter flere ulykker hvor Full Self-Driving (FSD)-systemet var aktivt i situasjoner med lav sikt. Granskningen omfatter mer enn 2,4 millioner Tesla-modeller som har hatt FSD installert siden 2016, inkludert Model S, X, 3, Y og Cybertruck. Fokus er på fire ulykker i situasjoner med redusert sikt, som tåke, solblending og støv, der én hendelse dessverre var dødelig for en fotgjenger.

Granskningens bakgrunn og mål

NHTSA undersøker hvorvidt Teslas FSD-system har tilstrekkelige sikkerhetskontroller for å håndtere situasjoner med dårlig sikt. Det har vært bekymringer knyttet til at FSD-systemet, som utelukkende benytter kameraer uten radar eller lidar, kan ha problemer med å oppdage objekter eller farer i slike miljøer. I tillegg til de fire kjente ulykkene undersøker NHTSA også om det kan være flere ulykker i lignende forhold som ikke tidligere er blitt rapportert.

Tesla sin kamera-baserte strategi og utfordringer

Teslas FSD-system baserer seg på en teknologi som kun bruker kameraer, uten radar eller lidar, noe som skiller det fra andre aktører innen autonom kjøring. Dette kan imidlertid gjøre systemet mer sårbart i dårlige lys- og værforhold, som påvirker kamerafunksjonaliteten. Andre bilprodusenter bruker radar og lidar for å gi sine systemer et ekstra sikkerhetslag, som forbedrer presisjon i ulike forhold. Elon Musk har tidligere uttalt at Tesla ikke trenger slike ekstra sensorer, men eksperter mener at denne tilnærmingen kan utgjøre en svakhet i utfordrende miljøer.

Mulige konsekvenser for Tesla og fremtidige tiltak

Granskningen kan føre til en tilbakekalling dersom NHTSA finner at FSD-systemet er uforsvarlig. Tesla har tidligere valgt å justere systemet gjennom over-the-air programvareoppdateringer, noe som gjør en storstilt tilbakekalling mindre sannsynlig. Tesla har også tidligere oppdatert FSDs kamerafunksjoner for bedre ytelse i vanskelige lysforhold og forventes å gjøre lignende forbedringer om nødvendig.

Elon Musk har som mål at Tesla skal være opptil 1000 % tryggere enn menneskelige sjåfører. Tesla opplyser at FSD nå har kjørt over to milliarder miles globalt, med kun én dødsulykke per én milliard miles. Det har også vært en økning i bruk av FSD i både USA og Canada, noe som bidrar til datagrunnlaget NHTSA kan bruke i granskningen.

Betydning for Teslas fremtidige planer

Denne granskningen og NHTSAs avgjørelse kan få stor betydning for Tesla, spesielt med tanke på selskapets ambisjoner om å lansere en fullstendig autonom "Robotaxi" innen 2025. Utfallet av granskningen kan sette en standard for reguleringer rundt selvkjørende biler og potensielt påvirke Teslas strategi for utvikling av autonome kjøretøy og sikkerhetsteknologi i årene som kommer.