Kontrovers da Volkswagens virksomhet i Russland selges:

Skal produseres som et annet merke

Russiske medier hevder at Volkswagen AG selger sin russiske virksomhet, inkludert et monteringsanlegg og en forbrenningsmotorprodusent, til det østerrikske forretningskonsernet Steyr Automotive, eid av tidligere Magna-administrerende direktør Siegfried Wolf.

Publisert

Man skal vel være forsiktig å tro for mye på russiske medier, men nettstedet neweurope.eu bruker kildene hvor de hevder at selskapet tar sikte på å gjenoppta produksjonen av VW-biler i Russland, suspendert i mars i et svar på Russlands uprovoserte invasjon av Ukraina, men under et annet merke.

VW vil fortsette å levere komponenter og reservedeler til Russland, samt tilby ingeniørtjenester og dermed fortsette å dra nytte av det russiske markedet hevder siden.

Produksjonsstedene vil bli administrert av Russlands bilprodusent GAZ Group som eies av Wolfs mangeårige russiske forretningspartner Oleg Deripaska (for tiden under EU-, USA- og Storbritannia-sanksjoner). I 2010-2019 ledet Siegfried Wolf selv styret i GAZ Group og hadde ifølge noen medierapporter en minoritetsandel i selskapet.

Volkswagen har produsert biler i Russland siden 2007 på sitt monteringsanlegg i Kaluga, 170 km sørvest for Moskva. Modellutvalget inkluderer Volkswagen Tiguan, Volkswagen Polo og Škoda Rapid. I 2011 signerte Volkswagen og GAZ Group en avtale om kontraktsmontering av Volkswagen- og Škoda-biler ved GAZ-anlegget i Nizhny Novgorod. I 2015 startet selskapet produksjonen av sine mest moderne motorer på Kaluga-anlegget. Volkswagens samlede investeringer i Russland oversteg EUR2 milliarder. Dette ifølge neweurope.eu.

I 2021 solgte VW rundt 199.000 biler i Russland, hvorav over 80% ble laget på selskapets produksjonssteder i landet. Blant dem var VW Polo og VW Tiguan samt Škoda Rapid, Škoda Kodiaq og Škoda Octavia. VW anslo sin andel i det russiske bilmarkedet til over 11% i 2021.

I mars 2022, som svar på Russlands angrep på Ukraina, bestemte Volkswagens konsernstyre seg for å slutte å produsere kjøretøy i Russland og stanse eksporten til landet.

Volkswagens russiske ressurser skal nasjonaliseres av Putin.

Over 4000 av de ansatte ved Kaluga-anlegget forblir ansatt og fortsetter å bli betalt en del av lønnen i samsvar med russiske lovkrav mens produksjonen fortsatt er suspendert.

Siden Russlands invasjon av Ukraina har alle europeiske, japanske og koreanske bilprodusenter stanset produksjonen i Russland med henvisning til EU- og USA-sanksjoner, logistiske utfordringer og mangel på sterkt begrenset tilgjengelighet av deler fra leverandører.

Som et resultat av dette stupte bilsalget i Russland mer enn 80% i mai og nådde det laveste nivået siden 2006.

Ryktene sier at Vladimir Putin vurderer å nasjonalisere produksjonsanleggene og andre eiendeler globale bilprodusenter har i Russland. Ved siden av Volkswagen ville Stellantis, Ford og Mercedes-Benz være bilprodusentene som er mest berørt av slike trekk som noen ganger kalles av russiske regjeringsrepresentanter "ekstern administrasjon".

– Hvis utenlandske eiere stenger selskapet urimelig, foreslår regjeringen i slike tilfeller å innføre ekstern administrasjon, sier Russlands statsminister Mikhail Mishustin til media. Avhengig av eierens beslutning, vil den bestemme bedriftens fremtidige skjebne.

I mai solgte Frankrikes Renault sine russiske eiendeler til den russiske regjeringen for symbolsk en rubel med tilbakeringingsalternativet for 68% eierandel i den største lokale bilprodusenten Avtovaz.

Nye biler parkert ved Volkswagen Group-anlegget i Kaluga, Russland.

Volkswagen ble også tidligere sagt å være i samtaler med den kasakhisk-baserte bilprodusenten Asia Auto om salg av sine russiske eiendeler, men det var ingen utvikling så langt.

Mens størrelsen og detaljene i den mulige Volkswagen - Steyr-avtalen fortsatt er ukjent, kan det se lukrativt ut for Volkswagen i det nåværende geopolitiske miljøet.

På den ene siden tillater det selskapet å delvis dekke sine multibillion investeringer i Russland, på den annen side - VW vil formelt slutte i Russland - et moralsk løfte om et stort EU-selskap som svar på Russlands invasjon av Ukraina - samtidig som de fortsetter å dra nytte av det russiske markedet ved å levere sine komponenter og reservedeler og tilby ingeniørtjenester.

Men så er det et åpenbart etisk spørsmål. Oleg Deripaska, en gang den rikeste personen i Russland, er kjent som medlem av Putins indre sirkel. Han har blitt sanksjonert av EU, USA og Storbritannia. Det er klart at han vil dra nytte av denne avtalen - ettersom VW tidligere produksjonssteder vil bli administrert av hans GAZ Group. Og å gjøre en sanksjonert russisk oligark rikere er noe i strid med hva sanksjoner var ment for.