Nå blir det krav om løyve

Regjeringen innfører løyvekrav for varebiler fra 2026

Et nytt krav skal sikre seriøsitet og tryggere arbeidsvilkår i transportnæringen

Publisert Sist oppdatert

Fra 1. januar 2026 vil det bli innført løyvekrav for alle som driver godstransport med varebiler som har en tillatt totalvekt mellom 2,5 og 3,5 tonn.

 Tiltaket er en del av regjeringens mål om å skape en tryggere og mer rettferdig transportbransje. Samtidig skal det sikre at arbeidstakere i sektoren får bedre lønns- og arbeidsvilkår, og bidra til likere konkurransevilkår for transportbedrifter.

– Vi ønsker en trygg og seriøs transportnæring der alle aktører konkurrerer på like vilkår. Samtidig skal vi sikre at de som jobber i bransjen, har ordnede forhold som er i tråd med norske standarder, sier samferdselsminister Jon-Ivar Nygård.

Bakgrunn for kravet

I mai 2024 sendte Statens vegvesen ut et forslag på høring om å innføre løyvekrav for nasjonal godstransport med varebiler. I høringen ble det foreslått to ulike løsninger:

  1. Å utvide dagens regelverk for godstransport over 3,5 tonn og internasjonal transport til også å gjelde varebiler mellom 2,5 og 3,5 tonn.
  2. Å opprette et eget nasjonalt løyve for denne typen transport.

Etter å ha vurdert høringsinnspillene besluttet regjeringen å innføre et nasjonalt varebilløyve. Dette gir større mulighet til å tilpasse regelverket til norske forhold og behov, blant annet fordi det ikke er bundet av EØS-reglene.

Hva betyr kravet?

Det nye varebilløyvet innebærer at alle som driver godstransport med varebiler i Norge, må oppfylle visse krav til kompetanse og økonomi.Blant annet må løyvehavere ha kunnskap om:

  • Yrkestransport- og veitrafikkregelverk.
  • Arbeidsmiljølovgivning.
  • HMS og trafikksikkerhet.
  • Økonomistyring, regnskap og skatteregler.

I tillegg vil de eksisterende kravene i yrkestransportforskriften, som handler om økonomisk soliditet, vandel og etablering, også gjelde for denne gruppen.

Unntak for egentransport

Det nye kravet vil kun gjelde for godstransport mot betaling. For eksempel vil håndverkere og andre som transporterer utstyr til eget bruk, ikke bli omfattet av løyvekravet.

Mulighet for justeringer

Ved å innføre et eget nasjonalt løyve står regjeringen friere til å justere regelverket etter behov. Hvis det viser seg at noen aktører forsøker å unngå kravene ved å bruke lettere kjøretøy, kan vektgrensen senkes til under 2,5 tonn.

Gebyrer på høring

Statens vegvesen jobber nå med å utarbeide gebyrsatser for løyveutstedelse og eksamener. Forslaget til gebyrer vil bli sendt på høring i løpet av første kvartal 2025, slik at alt er klart i god tid før regelverket trer i kraft.

Nulltoleranse for arbeidslivskriminalitet

Samferdselsminister Nygård understreker at regjeringen har nulltoleranse for arbeidslivskriminalitet og ønsker klare regler som alle må følge.– Når vi stiller tydelige krav, sikrer vi at aktørene i bransjen har orden i sakene sine. Det er bra for både arbeidstakere, bransjen og samfunnet som helhet, sier han.

Dette kravet er et viktig steg for å styrke arbeidsvilkårene i en bransje som frem til nå har vært relativt uregulert. Målet er et mer seriøst arbeidsliv og en rettferdig konkurransesituasjon i transportnæringen.