Sjokktall:

Norske Tesla-eiere forlater merket – lojaliteten stuper!
Norske Tesla-eiere vender ryggen til merket. En ny undersøkelse viser dramatisk fall i lojaliteten, men Tesla satser på aggressiv kampanje for å snu trenden
En ny rapport viser at lojaliteten blant norske Tesla-eiere har stupt fra 75 prosent til kun 51 prosent på ett år. Flere peker på Elon Musks opptredener og økt konkurranse som hovedårsaker. Nå svarer Tesla med aggressive priskampanjer for å vinne tilbake kundene.
Lojaliteten til Tesla raser
En gang var norske Tesla-eiere blant verdens mest lojale bilkunder. Nå forteller ferske tall en helt annen historie. Ifølge Loyalty Groups AutoIndex-undersøkelse har andelen Tesla-eiere som vil kjøpe merket igjen falt fra solide 75 prosent i fjor til bare 51 prosent i år.
Dette utgjør en dramatisk nedgang på hele 24 prosentpoeng.
Mikkel Korntvedt, administrerende direktør i Loyalty Group, peker på at det ikke bare er tekniske problemer som utfordrer Tesla. Ifølge ham har Elon Musks kontroversielle opptredener på verdensscenen hatt en dramatisk effekt på merkevaretilliten.
"Har man høy emosjonell lojalitet, har man også en annen evne til å tilgi småfeil. Når den emosjonelle lojaliteten svikter, kan effekten bli dramatisk," sier Korntvedt.

Norge hardest rammet
Norge ser ut til å være det landet i Norden hvor fallet i Tesla-lojalitet er størst. Trenden merkes også i Danmark og Sverige, men ikke i samme dramatiske grad.
Tesla har tidligere hatt et solid grep om det norske markedet, hvor elbilandelen er blant verdens høyeste.
Lexus stiger mens Tesla faller
Mens Tesla opplever nedgang, er det én bilprodusent som skiller seg ut i positiv retning: Lexus. Blant Lexus-eierne oppgir nå hele 80 prosent at de vil velge samme merke igjen – en økning på syv prosentpoeng fra i fjor.
Tesla satser på kraftig priskutt
Til tross for lojalitetsfallet går det ikke dårlig på alle fronter for Tesla. Faktisk ser det ut til at salget holder seg sterkt. Tesla Model Y ligger an til å bli Norges mest solgte bil også i april 2025.
For å styrke posisjonen ytterligere har Tesla nylig lansert en aggressiv priskampanje med null prosent rente på lån.

Hva betyr dette for fremtiden?
Eksperter spår at Tesla nå går inn i sitt "tredje kapittel":
-
Først dominerte Tesla markedet som innovatør.
-
Deretter møtte de konkurranse, men vant på dynamiske priser og volum.
-
Nå må de kjempe om kundenes hjerter på nytt – i et marked fullt av sterke utfordrere.
Hvordan Tesla vil håndtere denne utfordringen, blir avgjørende for deres fremtid i Norge.