Flere bilister i Norge kjører med piggfrie vinterdekk hele året – forsikringsselskapene advarer mot økt risiko

Norske bilister ignorerer sesongskifte og kjører med piggfrie vinterdekk om sommeren – forsikringsselskaper frykter flere ulykker på veiene

Et økende antall bilister velger å kjøre med piggfrie vinterdekk året rundt, noe som kan øke risikoen for ulykker, spesielt når temperaturen stiger. Forsikringsselskapene advarer nå mot farene ved denne praksisen, som svekker dekkets grep og sikkerhet på både varme og glatte veier.

Publisert

Flere bilister kjører med piggfrie vinterdekk året rundt

En økende andel norske bilister velger å bruke piggfrie vinterdekk hele året, også i sommermånedene. En ny undersøkelse utført av YouGov på vegne av Tryg Forsikring viser at 2 av 10 bilister nå unnlater å bytte dekk mellom sesongene og i stedet kjører med piggfrie vinterdekk året rundt. Dette vekker bekymring hos forsikringsselskaper, som mener at slike valg kan føre til betydelige sikkerhetsrisikoer på veiene.

Undersøkelsen avslører også at over 100.000 bilister i Norge bruker vinterdekk som er seks år eller eldre, til tross for at dekkene mister både kvalitet og grepsegenskaper med alderen. Dette kan utgjøre en ekstra risiko, særlig på glatte vinterveier.

Tryg forsikring advarer mot å bruke vinterdekk om sommeren

Torbjørn Brandeggen, kommunikasjonsrådgiver i Tryg Forsikring, advarer sterkt mot å bruke piggfrie vinterdekk hele året. Han påpeker at vinterdekkene ikke er designet for sommervarme og at høye temperaturer kan svekke gummien. «Kjører du med piggfrie vinterdekk året rundt, kan du være helt sikker på at sol og varme har svekket gummien, slik at dekket virker dårligere når vinteren kommer med snø, sørpe og is,» forklarer Brandeggen. Svekket gummi kan føre til redusert grep og lengre bremselengder, noe som igjen øker risikoen for trafikkulykker.

Automester bekrefter økt slitasje og manglende dekkskifte blant bilister

Også bilverkstedkjeden AutoMester melder om økende utfordringer knyttet til slitte og gamle vinterdekk. Daglig leder Geirmund Hjell uttaler at mange ulykker, spesielt ved overgangen fra høst til vinter, skyldes dekk som ikke har tilstrekkelig kvalitet for vinterføre. Selv om dekkene fortsatt har tilstrekkelig mønsterdybde, mister de sine vinteregenskaper over tid. «Et vinterdekk som har vært i bruk i fem år eller mer, vil ha betydelig svekkede egenskaper på vinterveier,» sier Hjell.

Elbiler krever hyppigere dekkskifte

Hjell trekker også frem elbiler som en utfordring, da de har høyere vekt og fører til raskere dekkslitasje. For elbiler kan det være nødvendig å bytte dekk allerede etter tre år for å sikre tilstrekkelig sikkerhet på veiene.

Oppfordring til sesongbasert dekkskifte

Forsikringsselskaper og bilverksteder oppfordrer nå bilister til å følge sesongbasert dekkskifte og til å sjekke dekkenes alder og tilstand regelmessig. Manglende oppmerksomhet rundt dekkene kan føre til flere ulykker på norske veier, frykter forsikringsselskapene.

Gamle vinterdekk påvirker kjøreegenskapene negativt om sommeren

Bruk av gamle vinterdekk om sommeren påvirker også kjøreegenskapene. Vinterdekk har en annen gummiblanding som er spesielt tilpasset kaldere forhold, og de kan føre til redusert stabilitet og lengre bremselengder på varme veier. Dette kan bli kritisk i nødsituasjoner.

Anbefaling om riktig dekkskifte for bedre sikkerhet

For å sikre optimal sikkerhet, anbefales det at bilister bytter til sommerdekk når vinteren er over, og til vinterdekk før temperaturen synker under 7 grader. Forsikringsselskapene understreker at det er viktig å ha kunnskap om dekkets tilstand og slitasje, og at regelmessig dekkservice kan bidra til bedre trafikksikkerhet – spesielt når det gjelder eldre dekk