Motorsykkel: - Hver femte som dør er motorsyklist!
Skrekken av nesten 130 alvorlig skadede motorsyklister som kjemper for livet på norske veier kan gi frysninger på ryggen. I fjor omkom 21 motorsyklister og nesten 130 ble hardt skadd på norske veier.
Så langt i år er fem omkommet på MC. Nesten hver femte som døde i trafikken i fjor var en motorsyklist
Motorsykkel et farlig fremkomstmiddel
Navigerer mot en sikrere fremtid på to hjul
I et land der både personbiler og motorsykler har blitt en vanlig del av landskapet, fortsetter antallet å stige. Men mens fremskritt har ført til en nedgang i personbilulykker, har motorsyklister fortsatt å navigere gjennom en farefylt reise.
Denne virkeligheten tente en gnist som ga opphav til MC-dugnaden, et initiativ født i 2019. Selv om pandemien tvang det til en ufrivillig hvileperiode, sprang det tilbake til liv i fjor høst, og fungerer nå som et viktig felleskap av organisasjoner viet til MC-sikkerhet.
- Vi trenger at MC- førerne selv tar grep om egne ferdigheter, formidler Lars- Inge Haslie fra Statens vegvesen. "Det er den raskeste veien til å redusere antall døde og alvorlig skadde i trafikken. Derfor ønsker vi å fremheve betydningen av MC-sikkerhetskurs på veien. Det er din nøkkel til en tryggere MC-opplevelse.
Valget av kurs kan være avgjørende. I jakten på trygghet og sikkerhet på veien, vil et kurs som lar deltagerne trene på å mestre sykkelen i den daglige trafikken og på det underlaget vi møter - veier med sprekker, hull og grus - være et smart valg.
-Selvinnsikt er avgjørende for en motorsyklist, slik at de gjør trygge valg, understreker Lars-Inge Haslie. "Det er viktig å være bevisst egen kompetanse. På trafikksikkerhetskursene på veien får du innsikt i dine egne ferdigheter, slik at du ikke presser grensene dine for langt.
Tragedien i svingen Flertallet av dødsfallene skyldes utforkjøringer i sving. En trygg kjøring i sving krever riktig posisjonering for å sikre avstand til andre kjørende og en fart som er under kontroll.
I 2022 hadde vi åtte utforkjøringsulykker med MC, syv frontkollisjoner, en kollisjon i samme kjøreretning, en elgpåkjørsel, og fem andre ulykker, som velter og påkjørsler.
Det var en kvinne som mistet livet, resten var menn. Litt mer enn halvparten av de omkomne var over 50 år, seks var over 60 år. Tunge motorsykler var involvert i 17 dødsulykker med 18 omkomne. Tre tapte livet på lett motorsykkel.
Statens vegvesen er fortsatt i prosessen med å undersøke ulykkene, og det er for tidlig å komme med en konklusjon om de konkrete årsakene.
En samlet innsats for MC-sikkerhet Ti samarbeidsorganisasjoner, inkludert NMCU, importør- og forhandlerforeningene for motorsykler, NAF MC, KNA, Trygg Trafikk, Nord universitet, bransjeorganisasjonene for trafikkskolene Statens vegvesen og politiet samarbeider med mål om at motorsyklisten i enda større grad er bevisst på hva de selv kan gjøre for å øke egen sikkerhet.
- Vi når ikke nullvisjonen, med ingen drepte og hardt skadde i trafikken, med det nivået vi har på trafikkomkomne nå, sier Haslie. Derfor er samarbeid og gode tiltak viktige, avslutter han.