Ulykkesfri kjøring innen 2050
Mercedes-Benz. Sikkerhet er en viktig del av Mercedes-Benz sitt DNA. Nå forplikter selskapet seg til målet om å oppnå ulykkesfri kjøring med Mercedes-Benz innen 2050. «Real-life safety»-filosofien er en veileder for Mercedes-Benz sitt ambisiøse mål, og er basert på virkelige ulykker, gjennom konsernets egen enhet for ulykkesforskning.
Mercedes-Benz med store ambisjoner
- Sikkerhet har alltid vært en kjerneverdi i Mercedes-Benz sin utvikling, med tidlig integrasjon av banebrytende sikkerhetssystemer. Nå tar Mercedes-Benz steget videre med et klart mål for fremtiden - Ingen flere ulykker skal ha en Mercedes-Benz involvert innen 2050, sier konserndirektør Kjetil Myhre i Mercedes-Benz Norge, hos Bertel O. Steen.
Et klart mål for fremtiden: Ulykkesfri kjøring innen 2050Teknologievolusjonen i bilindustrien er langt fra over, og det er derfor Mercedes-Benz Group AG tar ansvaret for å ytterligere forbedre trafikksikkerheten. Ifølge estimater fra World Health Organization (WHO) sin trafikksikkerhetsrapport for 2018, dør rundt 1,3 millioner mennesker over hele verden i trafikkulykker hvert år. Samtidig melder WHO at mellom 20 og 50 millioner mennesker får alvorlige skader.
Mercedes-Benz jobber utrettelig mot målet om «Vision Zero» gjennom sine sikkerhets- og assistansesystemer. Målet er en klar visjon om null trafikkdrepte innen 2050 og halvering av antall drepte og alvorlig skadde i trafikken innen 2030, sammenlignet med 2020. Den tyske føderale regjeringen har innlemmet denne visjonen i sin koalisjonsavtale, mens WHO, sammen med FNs regionale kommisjoner, er like engasjert. For å oppnå «Vision Zero» vil mange ulike fagområder og institusjoner måtte jobbe hånd i hånd, fra transport- og byplanleggere, til veimyndigheter og lovgivere. En sikker infrastruktur er like mye en del av tilnærmingen som universelle regler. Men Mercedes-Benz går utover dette ambisiøse målet ved å forplikte seg til en "visjon om ulykkesfri kjøring" innen 2050.
Pågående innovasjon gjennom analyse av ulykker
Konsernets egen enhet for ulykkesforskning, som vitenskapelig har analysert og rekonstruert mer enn 5000 virkelige ulykker siden oppstarten i 1969, gir designere og utviklere mye informasjon. Målet er å forstå hvordan ulykker oppstår, hvordan kollisjoner påvirker bilpassasjerer og hvordan de kunne vært forhindret. Siden ulykkesmønstrene er forskjellige over hele verden, må Mercedes-Benz kontinuerlig tilpasse seg.
Gjennom analyse av kjøretøydata får Mercedes-Benz hjelp med å nå sine mål. Som en av de første europeiske byene, samarbeider London sammen med Mercedes-Benz for å undersøke hvordan anonymiserte data fra kjøretøy kan bidra til å gjøre byens veier tryggere for alle. For dette formålet ble "Mercedes-Benz Road Safety Dashboard" utviklet. Det digitale verktøyet har potensial til å identifisere urbane steder med høyere risiko før en hendelse finner sted. Individuelle varsler på nøyaktig GPS-posisjon brukes til automatisk å identifisere potensielle kollisjonspunkter, som umiddelbart analyseres ved hjelp av en intelligent algoritme. Dette skjer kun hvis sjåføren har gitt sitt samtykke til behandling av anonymiserte kjøretøydata.
Et sammenlignbart prosjekt har også blitt lansert i Nederland, som kartlegger alle motorveier og landeveier.